علت و علائم بی خوابی کودکان | بهترین مرکز تخصصی درمان بی خوابی در شمال تهران

بهترین مرکز تخصصی درمان بی خوابی در شمال تهران

علت و درمان بی خوابی رفتاری در کودکان | بهترین متخصص درمان بی خوابی در تهران

بی خوابی کودکان می تواند دلایل متعددی داشته باشد، اما دو مورد از مهم ترین دلایل بی خوابی ناشی از “بی خوابی رفتاری کودک” هستند.

علائم و علت بی خوابی کودک چیست؟

والدین با انجام برخی از کارها پیش از خواب کودک باعث می شوند کودک آنها در هر سنی یاد بگیرد خودش بدون نیاز به توجه شما بخوابد. اگر علاقمند هستید که بی خوابی کودک خود را با روش خانگی درمان کنید، توصیه می کنم حتما این مقاله را مطالعه بفرمایید.

 

 

بی خوابی کودکان چیست؟

بی خوابی به معنی دشواری فرد برای به خواب رفتن و یا در خواب ماندن است. همچنین خوابی که باعث رفع خستگی نشود نیز بی خوابی نامیده می شود. بی خوابی در کودکان ممکن است به دلایل مختلفی باشد. از جمله این دلایل می توان به شرایط بد محیط خواب و یا عادت های بد خواب اشاره کرد. والدین ممکن است ناخواسته بی خوابی را در کودکانشان تشدید کنند. آنها با تاثیری که بر رفتار کودک می گذارند باعث بروز یا تشدید بی خوابی در آنها می شوند.

 تاثیر والدین بر بی خوابی کودکان

  • دخالت والدین در به خواب رفتن کودک

انجام رفتارهای آرامش بخش توسط والدین قبل از خواب، باعث می شود زمان هایی که والدین کودک حضور ندارند کودک نتواند بخوابد.

  • مجبور کردن کودک برای خوابیدن و بیدار شدن در ساعت معین

این کار باعث می شود پیش از خواب و زمانی که کودک از خواب بیدار می شود، کودک برای خوابیدن مقاومت نشان دهد و والدین او نتوانند بر رفتار او کنترل داشته باشند و کاری کنند که کودک بخوابد. این مشکل خصوصا در کودکان نوپا بیشتر است.

 

علائم بی خوابی کودکان

به طور کلی، کودکان نسبت به بزرگسالان به خواب بیشتری نیاز دارند. اما در کودکان نیز میزان خواب به سن کودک بستگی دارد. زمانی که کودک به خواب نیاز داشته باشد، کودک به خواب می رود. نوزادی که به تازگی به دنیا آمده است از 24 ساعت 16 ساعت می خوابد و در طول خواب شب و روز برای دوره های زمانی از خواب بیدار می شود. زمانی که کودک به سن 3 سالگی می رسد، میزان خواب مورد نیاز کودک به 12 ساعت می رسد. بهترین کار اینه کودک بیشترین میزان خواب مورد نیازش رو در طول شب داشته باشه تا خوابش به اندازه کافی تامین بشه. بچه های کم سن و سال تر ممکنه 1 تا 2 ساعت در طول روز بخوابند تا بتونن استراحت کافی رو داشته باشند. در سن 4 تا 5 سالگی، بیشتر بچه ها دیگه در طول نمی خوابند.

کودکانی که به اندازه کافی نمی خوابن در طول روز با مشکلاتی مواجه میشن. تصور کنید بعد از اینکه خواب شبانه بدی داشتید، چقدر احساس بدی دارید – حالا این حس رو در مورد کودکان چند برابر کنید؛ چون کودکان روش های مقابله با بی خوابی و عوارض اون را بلد نیستند و حتی نمی دونن آشفتگی و حس بدشون رو چطوری برای والدینشون به زبون بیارند.

 

علائم فیزیکی و ظاهری بی خوابی در کودکان

  • بدخلقی
  • درخواست های ساده شما رو رد می کنن
  • بیشتر گریه می کنن
  • ناراحتی شدید و بهانه گیری
  • مشکلات در مدرسه در کودکان بزرگتر، مانند:
  • ضعف در تمرکز
  • بیش فعالی
  • عملکرد ضعیف درسی

 

در این شرایط، به جز اینکه کودک نمی تواند بخوابد، دیگر ابعاد رفتاری و حتی رشد کودک نیز از کنترل خارج می شود.

 

علت بی خوابی کودکان چیست؟

دلایل زیادی می تواند باعث بی خوابی در کودکان شود. در مواردی بی خوابی کودک به خاطر انتظارات بی جا پدر و مادر از کودک است. مثلا، با افزایش سن کودک، میزان نیاز به خواب نیز در او کاهش پیدا می کند. اگر با افزایش سن، ساعت خواب کودک دیرتر نباشد، ممکن است نتواند در ساعتی که والدین او انتظار دارند بخوابد.

بهتر است بعد از اینکه کودک در جایی غیر از تخت خواب به خواب رفت، او را به آرامی بر روی تختش قرار دهید. همچنین اگر امکانش بود زمانی که حس کردید کودک حس خواب آلودگی دارد او را روی تختش بگذارید. اگر هر بار که کودک می خوابد او را در بغل خود قرار دهید، زمانی که بیدار شود و شما را در کنار خود احساس نکند گریه می کند. یک ایده خوب برای خواب بهتر کودک اینه که قبل از اینکه کودک خوابش ببره تختش رو به شکل یک گهواره در بیارید. کودکان با سن بیشتر ممکنه از خواب بیدار بشن و بتونن خودشون رو آروم کنن و بدون اینکه لازم باشه بهشون غذا داده بشه و یا پوشکشون عوض بشه، دوباره بخوابن.

اگر کودک شما هر شب از خواب بیدار میشه و گریه میکنه می تونید از متد «پایان یافتن تدریجی» فربر استفاده کنید. این روش به طور خلاصه به این صورت است که ” زمان پاسخ به گریه کودک توسط والدین هر شب میزانی افزایش می یابد، تا اینکه کودک دیگر برای جلب کمک شما گریه نمی کند”.

کودکان نوپا، به خصوص اونهایی که می توانند خواسته های خود را به زبان بیاورند، از گریه قبل خواب چیزهای دیگر را دنبال می کنند. ممکن است بهانه گیری اونها برای داشتن این موارد باشه:

  • اسباب بازی مورد علاقه
  • یک لیوان آب
  • به حمام رفتن

این موضوع باعث می شود خواب کودک با اختلال جدی مواجه شود. کودکان با سن بیشتر ممکنه نصف شبی از خواب بیدار بشن و به اتاق خواب والدینشون برن. ممکنه کودک اصرار کنه که بقیه شب رو در تخت پدر و مادرش بخوابه، و پدر مادر هم معمولا این خواست کودک رو قبول می کنن. اگر والدین بتونن قواعد جدی رو در این باره برای کودک در نظر بگیرن، این رفتارها به مرور از بین میرن.

 

درمان بی خوابی کودکان

اگر هر کدام از این بی خوابی های رفتاری در کودک ادامه داشته باشه، والدین هم برای خواب با مشکل جدی مواجه میشن. این شرایط باعث ناراحتی های شدیدی در خانواده ها میشه، اما می توان با ایجاد تغییراتی این مشکلات رو رفع کرد. هر دو نوع بی خوابی رفتاری را می توان با آموزش و به کار بستن مداوم قواعد به سرعت بهبود داد.

اگر علائم بی خوابی در کودک دلبندتان مشاهده می کنید و یا بی خوابی در فرزندتان طولانی شده است، برای ویزیت دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب از اسپانیا و استفاده از آخرین امکانات درمان بی خوابی در ایران اینجا کلیک کنید.

 


تماس با بزرگترین مرکز تشخیص و درمان اختلالات خواب در ایران


شماره تماس های نوبت گیری سریع (مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود)

 

واحد ارزیابی و ویزیت متخصص مغز و اعصاب و روانپزشکی ☎ 22616377_021 ☎

واحد انجام تست خواب ☎ 02122639401 ☎

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627 ☎


اگر بی خوابی مزمن و حتی خیلی شدید دارید، گاهی نیازی به مراجعه حضوری ندارید!

با استفاده از دوره زیر که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، می توانید بی خوابی تان را برای همیشه و بدون دارو درمان کنید (کلیک کنید) در ویدئو معرفی دوره همه اطلاعات تکمیلی و پاسخ به سوالات احتمالی شما موجود است.

درمان بی خوابی

 

درمان بی خوابی بدون دارو با 77 روش علمی و قطعی (برای شروع درمان، اینجا کلیک کنید)


 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا