Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

عوارض خواب نامنظم | اثرات خواب در روز و بیداری در شب

 خواب نامنظم و سلامت

 

اثرات اختلال ریتم شبانه روزی در کوتاه مدت ( طی ۱ تا ۷ روز)

بی خوابی، کاهش تمرکز، میگرن، تحریک پذیری، خستگی مفرط، نوسانات خلقی، سوء هاضمه، یبوست، درد عضلانی، معده درد، ورم معده، افزایش گلوکز خون، مستعد ابتلا به عفونت شدن

اثرات اختلال ریتم شبانه روزی در بلند مدت ( طی هفته ها تا ماهها)

بیماری های روده، بیماری های ایمنی، بیماری های متابولیک، بیماری های خلقی و روانی، بیماری های تخریب کننده عصب، مشکلات باروری، التهاب مزمن، انواع سرطان


هرچه زمان بیشتری ریتم شبانه روزی تان از هماهنگی خارج شود، خطر ابتلا به بیماری های جدی، بیشتر خواهد بود.

چنانچه هر گونه ناراحتی یا تغییراتی در بدن خود حس می کنید، به هیچ وجه آنها را نادیده نگیرید: آنها علائم هشدار دهنده ای از بیماری های مزمن هستند. ابتدا توجه داشته باشید که آیا الگوهای خواب، فعالیت و تغذیه روزانه تان تغییر کرده است یا خیر. سعی کنید به الگوهای طبیعی خود بازگردید. اما چنانچه علائم همچنان ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید.

ناراحتی ها به آرامی می توانند شکل بیماری به خود بگیرند که در آن صورت به تجویز دارو نیاز است. داروهایی که برای بیماری های مزمن به کار می روند همانند داروهای عفونت باکتریایی عمل نمی کنند. مصرف یک دوره آنتی بیوتیک، باکتری های بیماریزا را از بین می برد و شما را درمان می کند. بیماری های مزمن نمی توانند درمان شوند و عمدتا لازم است جهت مدیریت بیماری، تا آخر عمر دارو مصرف شود. در عین حال، شما باید با عوارض جانبی این داروها هم کنار بیایید. بررسی اخیر در خصوص ۱۰ تا از بهترین داروها در ایالات متحده نشان داد که در بین افرادی که این داروها را مصرف می کنند، ۳ تا ۲۴ درصدشان درمان نمی شوند. بدتر از همه، اختلال ریتم شبانه روزی به مرور زمان، باعث کاهش اثربخشی درمان می شود. این امر می تواند روند بهبود را کند یا حتی شما را نسبت به درمان مقاوم سازد. به عنوان مثال، زنانی که تحت درمان سرطان پستان قرار می گیرند و قادر نیستند در زمان خواب طبیعی خود بخوابند، طول عمر کوتاه تری نسبت به افرادی خواهند داشت که ساعت خواب معینی دارند.

برهم ریختن ریتم شبانه روزی، حتی برای چند روز موجب می شود زندگی دشوارتر شود. جای تعجب نیست که افراد محروم از خواب اغلب ناراحتند و حتی تعاملات اجتماعی شان نسبت به افرادی که خواب کافی دارند، خصمانه تر است.

در مورد عوارض خواب نامنظم همچنین به عنوان مثال، مطالعه ای در سال ۲۰۱۱ نشان داد که احساسات مثبت در پاسخ به محرومیت از خواب، به ویژه در نوجوانان کاهش و احساسات منفی افزایش می یابد. خواب کم، توانایی ما را در ارزیابی پاداش های مثبت یا منفی، و تصمیم گیری های منطقی به خطر می اندازد. همچنین بر توانایی ما در انجام وظایف مان تاثیر می گذارد. این امر شغل و زندگی ما را دستخوش تغییرات می کند. مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۷ نیز نشان داد که وقتی زوجین محروم از خواب با یکدیگر بحث می کنند، غیر منطقی تر هستند و یا طرف مقابل را غیر منطقی تر می پندارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.