Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

مزایای سلامتی ملاتونین

ملاتونین یک کمک خواب مفید و مؤثر است که در طیف گسترده ای از گروه های سنی ، از جمله كودكان ، بزرگسالان و سالمندان مفید است. در اینجا با برخی از مزایای بالقوه سلامتی این مکمل آشنا میشوید.

ملاتونین یک کمک خواب مفید و مؤثر است که در طیف گسترده ای از گروه های سنی ، از جمله كودكان ، بزرگسالان و سالمندان مفید است. در اینجا با برخی از مزایای بالقوه سلامتی این مکمل آشنا میشوید.

نحوه مصرف ملاتونین

ملاتونین چیست؟

قرص ملاتونین برای چیست؟
قرص ملاتونین برای چی خوبه؟

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که غالباً برای کاهش سختی در به خواب رفتن یا حفظ خواب و علائم بارز بی خوابی مورد استفاده قرار می گیرد. مدارکی قوی از شواهد وجود دارد که از ملاتونین به عنوان کمک خواب در چندین گروه سنی ، از جمله کودکان و سالمندان استفاده می شود.

به غیر از شکل طبیعی که در بدن تولید می شود، ملاتونین به صورت مکمل نیز در بسیاری از داروخانه ها و فروشگاه های مکمل های بهداشتی در شکل قرص ، آبنبات ، پاستیل ، شربت و سایر اشکال دیگر به صورت بدون نسخه در دسترس است.

صدها مطالعه نشان داده اند که ملاتونین یک کمک خواب مفید و مؤثر است که در طیف گسترده ای از گروه های سنی ، از جمله كودكان ، بزرگسالان ، افراد دارای بیماری های مزمن بهداشتی و سالمندان مفید است. در اینجا برخی از مزایای بالقوه سلامتی این مکمل آورده شده است:

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن

این مکمل می تواند خطر ابتلا به بیماری های چشمی از جمله دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) را کاهش دهد.

در یک مطالعه کوچک که در آکادمی سالانه علوم نیویورک منتشر شد ، به ۱۰۰ بیمار مبتلا به دژنراسیون ماکولا روزانه ۳ میلی گرم ملاتونین به مدت ۶ تا ۲۴ ماه داده شد. محققان دریافتند که ملاتونین در محافظت از شبکیه نسبت به آسیب های بیشتر در اکثر افراد کمک می کند.

به گفته نویسندگان این مطالعه ، علاوه بر این که ملاتونین آنتی اکسیدان قدرتمندی است ، ممکن است به کنترل رنگدانه چشم کمک نیز کرده و میزان نور موجود به گیرنده نور را تنظیم کند و از چشمان در برابر آسیب محافظت کند.

اوتیسم

اوتیسم

طبق تحقیقات ، در بسیاری از مبتلایان به اوتیسم به اندازه کافی ملاتونین تولید نمی شود و در نتیجه اختلالات خواب در آنها ایجاد می شود.

با بررسی های انجام شده در سال ۲۰۱۴ ، چندین مطالعه نشان داد كه ملاتونین نه تنها منجر به بهبود خواب ، کیفیت و مدت زمان خواب می شود ، بلکه با رفتارهای روزانه بهتر نیز در ارتباط است. با این حال نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند كه برای تعیین دوز مناسب و زمان ایده آل مصرف این مکمل خواب، تحقیقات بیشتری لازم است.

جت لگ

جت لگ

جت لگ یا پرواز زدگی در اثر مسافرت سریع در چندین منطقه زمانی ایجاد می شود و در نتیجه خواب مختل شده ، خستگی روزانه و احساس ناراحتی کلی حاصل می شود. مطالعات متعددی نشان داده اند که ملاتونین در مقابله با علائم جت لگ مؤثر است.

آکادمی پزشکی خواب آمریکا از استفاده از ملاتونین برای کاهش علائم تاخیر جت و بهبود خواب پس از سفر در بیش از یک منطقه زمانی پشتیبانی می کند.

وزوز گوش

وزوز گوش

برای افرادی که از وزوز گوش (زنگ زدن مداوم در گوش) رنج می برند ، ملاتونین می تواند یک تسکین دهنده خوب به شمار رود.

در یک مطالعه کوچک كه در مجله سالانه اوتولوژی ، راینولوژی و لارینگولوژی منتشر شده است ، ۶۱ بیمار مبتلا به وزوز گوش كه ۳ ميلي گرم ملاتونین در زمان خواب به آنها داده شده بود ، از کاهش صدای داخلی گوش و کیفیت خواب خود بعد از ۳۰ روز خبر دادند.

با این حال ، این یک مطالعه کوچک بود و تحقیقات بیشتری لازم است.

 

عوارض جانبی احتمالی ملاتونین

قرص ملاتونین گیاهی
انواع قرص ملاتونین گیاهی

عوارض جانبی ملاتونین بسیار نادر است ، اما می تواند شامل خواب آلودگی ، سردرد ، سرگیجه یا حالت تهوع باشد. تا کنون هیچ عارضه جانبی قابل توجهی در کودکان گزارش نشده است.

در صورت مصرف بیش از حد مجاز ، ممکن است منجر به اثرات نشئگی صبحگاهی شود.

به نظر می رسد که ملاتونین جهت استفاده کوتاه مدت بسیار ایمن است ، اما عدم وجود مطالعات کافی به این معنی است که به درستی نمی دانیم برای استفاده طولانی مدت بی خطر است یا خیر.

تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر اوور دوز کشنده در مورد ملاتونین گزارش نشده است.

 

مقدار مصرف ملاتونین و تهیه آن

انواع قرص ملاتونین ناترول 10 میلی گرم
ملاتونین NATROL 10 ML

ملاتونین در بسیاری از داروخانه ها و فروشگاه های مکمل های بهداشتی به صورت قرص ، آبنبات ، پاستیل ، شربت و سایر اشکال دیگر به صورت بدون نسخه در دسترس است.

هیچ مقدار توصیه شده روزانه ای برای این مکمل وجود ندارد ، اما به طور معمول در دوزهای ۱ میلی گرمی تا ۱۰ میلی گرمی به فروش می رسد.

متخصصان بهداشت و درمان به طور معمول توصیه می کنند با کمترین دوز شروع کرده و به تدریج میزان مصرف خود را افزایش دهید تا زمانی که مقدار لازم مناسب خود را کشف کنید. در مطالعات تحقیقاتی ، ۳ میلی گرم ملاتونین دوز استاندارد بوده است.

ملاتونین به عنوان یک مکمل فروخته می شود ، بنابراین بدون نسخه در دسترس قرار دارد.

 

چه موقع ملاتونین را مصرف کنیم

قرص ملاتونین
نحوه مصرف ملاتونین

ملاتونین نقش مهمی در تنظیم ساعت بیولوژیکی یا ریتم شبانه روزی ما دارد و زمان مصرف آن بسیار مهم است. این ماده به طور معمول در قسمتی از مغز به نام غده پینه آل تولید می شود و در زمانی تاریکی ، یعنی از غروب خورشید تا طلوع آفتاب آزاد می شود. هنگامی که ملاتونین به عنوان یک مکمل خوراکی مصرف می شود ، بعد از ۳۰ دقیقه به حداکثر غلظت در خون شما می رسد.

بیشتر افراد باید قبل از رفتن به رختخواب در شب این مکمل را مصرف کنند ، اما با احتیاط! عده دیگری نیز وجود دارند که باید صبح آن را مصرف کنند.

  • اگر در به خواب رفتن مشکل دارید: ۳۰ دقیقه قبل از خواب ملاتونین مصرف کنید.
  • برای افرادی که دیر می خوابند: افراد مبتلا به سندرم تأخیر در فاز خواب ممکن است بخواهند این مکمل را چند ساعت قبل از خواب مطلوب مصرف کنند. به عنوان مثال ، اگر به طور طبیعی ساعت ۲ صبح به خواب می روید ، اما می خواهید از این به بعد ساعت ۱۱ شب به رختخواب بروید ، بهتر است این مکمل را تا ساعت ۹ شب مصرف کنید.
  • برای افرادی که زود به خواب می روند و زود از خواب بیدار می شوند: اگر علائم سندرم فاز خواب پیشرفته دارید ، سعی کنید این مکمل را صبح هنگام بیداری مصرف کنید. این وضعیت نسبتاً نادر است ، اما شاید کمتر از یک درصد افراد را تحت تأثیر قرار دهد. در صورت استفاده از این روش ، برای راهنمایی بیشتر با یک متخصص خواب مشورت کنید.

 

آنچه باید حین خرید مکمل ملاتونین در نظر بگیرید

قرص ملاتونین لونا
nested naturals lona melatonin

ملاتونین توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تنظیم مقررات نشده است. به همین ترتیب ، استاندارد های تولید و کیفیت اجرا نیز ندارد ، بنابراین ممکن است دوز آن متفاوت از قدرت ذکر شده بر روی برچسب باشد.

هنگام انتخاب یک مارک مکمل ، به دنبال محصولاتی باشید که توسط آزمایشگاه Consumer ، کنوانسیون داروسازی ایالات متحده یا NSF International تأیید شده باشند.

 

سخن پایانی

اگر به طور مداوم از بی خوابی رنج می برید ، با یک متخصص خواب در مورد سایر علل احتمالی وضعیت تان از جمله آپنه خواب صحبت کنید. همچنین ممکن است لازم باشد گزینه های درمانی دیگر ، مانند درمان شناختی-رفتاری برای بی خوابی (CBTI) را نیز در نظر بگیرید.  برای بی خوابی درمان های موثری در دسترس هستند ، بنابراین برای حل مشکل بی خوابی خود و بهتر خوابیدن از آن ها نیز کمک بگیرید.

در این زمینه، ما به شما کلینیک تخصصی خواب را پیشنهاد می کنیم که در آن می توانید از کمک های دکتر مصطفی امیری، متخصص مغز و اعصاب، فلوشیپ اختلالات خواب از اسپانیا بهره مند شوید.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع:

لینک منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.