بیخوابی و سایر اختلالات خواب

مشکلات خواب 

 

مشکلات خواب یعنی کلیه اختلالات در کیفیت و کمیت خواب و همه مشکلاتی که قبل و حین خواب رخ می دهند و یا به نوعی با خواب شبانه شما در ارتباط اند.

 

برخی از مشکلات رایج خواب عبارتند از :

 

بی خوابی

 

بی خوابی می تواند اختلال و دشواری در شروع خواب، مشکل در نگهداری خواب طولانی (منقطع بودن خواب شبانه) و یا بیدار شدن صبحگاهی زود هنگام باشد. بسیاری از افراد دچار بی خوابی مزمن از قابل درمان بودن این مشکل اطلاع ندارند و سالها این مشکل را تحمل می کنند بدون اینکه به دنبال درمان طبی باشند.

اگر بیخوابی به وضعیتی تقریبا همیشگی تبدیل شده باشد، باید به دنبال کمک باشید، یا اگر در طول روز احساس خستگی یا خواب آلودگی داشته باشید و این خستگی با زندگی روزمره تان تداخل پیدا کند شما نیاز به درمان دارید.

همه ما در مقطعی از زندگی مان بی خوابی را تجربه می کنیم ولی اگر بیخوابی بیش از 3 هفته طول بکشد نیاز به مراجعه به پزشک و درمان بی خوابی وجود دارد.

 

پرخوابی ( خواب زیاد)

 

خوابیدن بیش از 10 ساعت در شبانه روز برای بزرگسالان معمولا نشانه پرخوابی محسوب می شود و اگر شما به بیش از 10 ساعت خواب نیاز دارید ممکن است دچار نوعی اختلال خواب باشید. پرخوابی می تواند به علل روانپزشکی ، جسمانی یا نوعی اختلال خواب باشد و اغلب نیازمند مداخله و درمان طبی است. برخی افراد دچار مشکلات خواب مانند سندرم نارکولپسیکاتاپلکسی ممکن با پرخوابی یا با حملات خواب به کلینیک خواب مراجعه کنند. افراد دچار برخی دیگر از مشکلات خواب مانند آپنه خواب نیز ممکن است با تظاهر پرخوابی به کلینیک مراجعه کنند.

 

اختلال ریتم خواب و بیداری (اختلال ریتم سیرکادین)

 

افراد مبتلا به این مشکل در تعداد ساعات خواب و یا کیفیت خواب مشکلی ندارند و مشکل عمده شان به هم ریختن ساعت زیستی ( ساعت خواب و بیداری) شان است. اینگونه مشکلات نیز در مواردی که نسبتا شدید باشد نیاز به مراجعه به کلینیک خواب دارد.

ممکن است قبلا در مورد سیرکادین ریتم یا ساعت زیستی چیزهایی شنیده باشید؛ به لحاظ تاثیری که این موضوع بر سلامت انسان به دنبال دارد، جایزه نوبل سال 2017 به تحقیق در این زمینه تعلق گرفته است. اما اگر در خصوص این موضوع چیزی به گوش تان نخورده است، به هیچ وجه نگران نباشید؛ مفهوم آن بسیار ساده است. اصطلاح سیرکادین (circadian) از ادغام دو واژه لاتین circa  که به معنای “حدود” (یا “تقریباً”) و واژه dian، به معنی “روز” ساخته شده است. سیرکارین ریتم، فرایند های بیولوژیکی طبیعی ای هستند که هر یک از گیاهان، حیوانات و انسان ها در طی یک روز از خود بروز می دهد. این ریتم ها در واقع در بین گونه ها متصل هستند و تحت کنترل ساعت های داخلی یا ساعت های بیولوژیکی قرار می گیرند که بسیار متفاوت از “ساعت بیولوژیک تیک تاک دار” هستند؛ این همان چیزی است که ممکن است در مورد نگرانی بچه دار شدن در سنین خاص بدان فکر کنید. تقریباً هر یک از سلول های ما دارای یکی از این ساعت هاست و هر کدام بدین منظور برنامه ریزی شده اند که هزاران ژن را در زمان های مختلف روز یا شب به کار گیرند.

 

اختلالات حرکتی مرتبط با خواب

 

سندرم پاهای بی قرار ، پرش بدن یا پاها در خواب و مواردی از این دست در این دسته قرار می گیرند. بی قراری و یا درد پاها و یا گرفتگی شبانه ماهیچه پاها معمولا در گروه سندرم پای بی قرار هستند و درمان این مشکلات معمولا در کلینیک اختلالات خواب انجام می شود. هرگونه درد و حس خارش یا حس های عجیب و عمقی و غیرقابل توصیف در پاها یا دستها که به دنبال استراحت ایجاد می شود ممکن است نوعی از سندرم پاهای بی قرار باشد.

 

خروپف و اختلالات تنفسی مرتبط با خواب

 

خروپف و خرخر شبانه می تواند کاملا بی خطر باشد ولی درحدود نیمی از موارد نشانه  آپنه خواب (وقفه تنفسی) است . در مواردی که خروپف دائمی باشد ، صدای خروپف خیلی بلند باشد و یا خستگی و خواب آلودگی روزانه وجود داشته باشد معمولا احتمال آپنه خواب افزایش می یابد.

آپنه خواب خطر سرطان، سکته مغزی و سکته قلبی را چندین برابر افزایش می دهد و به همین دلیل به همه افرادی که خروپف می کنند توصیه می کنیم حداقل یکبار برای ویزیت به کلینیک اختلالات خواب و به یک متخصص آپنه خواب مراجعه نمایند.

 

مشکلات و اختلالات رفتاری حین خواب (پاراسومنیا)

 

دیدن خواب های ترسناک ، فلج خواب ،شب ادراری، حرف زدن و راه رفتن در خواب و همه مشکلات مشابه در این گروه قرار می گیرند. اینگونه مشکلات معمولا خوش خیم هستند و نیاز به درمان ندارند ولی در صورت شدید بودن و یا در صورت ایجاد مشکل و مزاحمت برای خود فرد یا اطرافیانش نیاز به درمان طبی دارند.







تماس با بزرگترین مرکز تشخیص و درمان اختلالات خواب در ایران


شماره تماس های نوبت گیری سریع (مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود)

 

واحد ارزیابی و ویزیت متخصص مغز و اعصاب و روانپزشکی ☎ 22616377_021 ☎

واحد انجام تست خواب ☎ 02122639401 ☎

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627 ☎


اگر بی خوابی مزمن و حتی خیلی شدید دارید، گاهی نیازی به مراجعه حضوری ندارید!

با استفاده از دوره زیر که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، می توانید بی خوابی تان را برای همیشه و بدون دارو درمان کنید (کلیک کنید) در ویدئو معرفی دوره همه اطلاعات تکمیلی و پاسخ به سوالات احتمالی شما موجود است.

درمان بی خوابی

 

درمان بی خوابی بدون دارو با 77 روش علمی و قطعی (برای شروع درمان، اینجا کلیک کنید)


 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا