بی خوابی قبل یائسگی ، حین یائسگی و پس از یائسگی

خواب و یائسگی

خواب شما چگونه تحت تاثیراتفاقات حوالی یائسگی  قرار می گیرد؟


بسیاری از خانم هایی که در حوالی 40-45 سالگی با علائم بیخوابی به کلینیک بی خوابی دکتر مصطفی امیری می آیند، در واقع شروع دوره گذار به دوره یائسگی را تجربه می کنند که دوران پری منوپوز نامیده می شود. خواب می تواند تحت تاثیر بسیاری از چیزها، مانند تغییرات هورمونی و شیوه زندگی قرار گیرد.

1. تغییرات هورمونی. در طی دوره گذار به یائسگی، تخمدانهای خانم ها به تدریج تولید استروژن و پروژسترون، و حتی هورمون خواب را کاهش می دهند. تغییر نسبت هورمون ها می تواند طی روندی باشد که گاهی اوقات به اختلال در شروع و یا عمق خواب می انجامد. همچنین کاهش سطح استروژن ممکن است شما را به عوامل محیطی و سایر استرسورها که موجب بی خوابی می شود، حساس تر کند.

2. دوره های احساس داغ شدن و گرگرفتگی نوعی افزایش آدرنالین است و مغز شما را از خواب بیدار می کند. این موضوع اغلب باعث تعریق و تغییر درجه حرارت می شود که اغلب می تواند باعث اختلال خواب شود. 

3. افسردگی / نوسانات خلقی. حدود 20 درصد از زنان در طول این فرایند حوالی یائسگی، افسردگی را تجربه می کنند و برخی از موارد این افسردگی ها با از دست دادن استروژن ارتباط دارند. با این حال، تغییرات هورمونی تنها علت نیست و عواملی مانند استرس های زندگی و سابقه یائسگی نیز علل مهمی در بروز بی خوابی هستند.

4. مسائل اجتماعی تصادفی به غیر از تغییرات هورمونی : تغییرات شدید زندگی و حس بحران میانسالی هم ممکن است جدا از مسائل هورمونی باعث بی خوابی شود.

از آنجا که مسائل هورمونی و اجتماعی هردو برای شما مهم است باید یادتان باشد که این دوره گذار ممکن است از 3-10 سال طول بکشد.

بهداشت خواب

رعایت اصول بهداشت خواب می تواند قدم اول درمان باشد:

  • اتاق خود را تاریک نگه دارید
  • دمای اتاق خواب تان باید بین 17 تا 20 درجه سانتیگراد باشد
  • عدم استفاده از الکل و تنباکو

درمان های تخصصی بی خوابی 

چه درمان هایی برای خانم هایی که خوابشان تحت تاثیر علائم یائسگی است، در دسترس است؟
درمان جایگزینی هورمون (HRT) با جایگزینی هورمون استروژن انجام می شود. استروژن باعث کاهش فلاشینگ می شود، علائم واژینال و مشکل ادرار کردن هم ممکن است با درمان بهتر شود است.

یکی دیگر از چیزهایی که به برخی از زنان کمک می کند، یک قرص ضد بارداری با دوز پایین است که برای تثبیت نوسان های شدید استروژن  گاهی کمک کننده خواهد بود

برخی از محصولات گیاهی وجود دارد که مورد آزمایش قرار گرفته اند و داده ها نشان می دهد که این داروها اغلب موثر نیستند.

درمان با روش های آرام بخشی، تنفس و ورزش گام به گام ممکن است کمک کننده باشد. در برخی افراد روش هایی مانند طب سوزنی نیز موثرند.

همچنین داروهای ضد افسردگی مانند SSRI یا داروهای ضد صرع نیز گاهی کمک کننده اند.


تماس با بزرگترین مرکز تشخیص و درمان اختلالات خواب در ایران


شماره تماس های نوبت گیری سریع (مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود)

 

واحد ارزیابی و ویزیت متخصص مغز و اعصاب و روانپزشکی ☎ 22616377_021 ☎

واحد انجام تست خواب ☎ 02122639401 ☎

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627 ☎


اگر بی خوابی مزمن و حتی خیلی شدید دارید، گاهی نیازی به مراجعه حضوری ندارید!

با استفاده از دوره زیر که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، می توانید بی خوابی تان را برای همیشه و بدون دارو درمان کنید (کلیک کنید) در ویدئو معرفی دوره همه اطلاعات تکمیلی و پاسخ به سوالات احتمالی شما موجود است.

درمان بی خوابی

 

درمان بی خوابی بدون دارو با 77 روش علمی و قطعی (برای شروع درمان، اینجا کلیک کنید)


 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا