ترازودون و خواب | آنچه باید قبل از مصرف ترازودون برای خواب بدانید!

ترازودون و خواب

ترازودون برای خواب
ترازودون و خواب

بی خوابی چیزی فراتر از عدم توانایی در داشتن یک خواب خوب شبانه است. مشکل در به خواب رفتن یا حفظ خواب می تواند بر همه جوانب زندگی شما ، از کار گرفته تا سلامتی تان تأثیر بگذارد. چنانچه مشکل خواب دارید ، ممکن است پزشک در مورد تجویز ترازودون به عنوان کمکی برای خوابیدن با شما صحبت کرده باشد.

چنانچه در صدد مصرف ترازودون (Desyrel ، Molipaxin ، Oleptro ، Trazorel و Trittico)  برای بی خوابی بر آمده اید ، در اینجا اطلاعات مهمی وجود دارد که باید پیش از مصرف از آن ها آگاه باشید.

 

ترازودون و خواب : ترازودون چیست؟

قرص ترازولکس ترازودون
قرص ترازودون براي چيست

ترازودون (Trazodone) یک داروی تجویزی است که از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به عنوان یک داروی ضد افسردگی مورد تأیید قرار گرفته است.

این دارو در بدن شما به روش های مختلفی عمل می کند. یکی از روش های اثر گذاری آن ، تنظیم انتقال دهنده عصبی سروتونین است که به سلول های مغزی کمک می کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و بر فعالیت های متعددی مانند خواب ، فکر کردن ، خلق و خو ، اشتها و رفتار تأثیر می گذارد.

ترازودون حتی در دوزهای پایین تر می تواند منجر به ایجاد احساس آرامش ، خستگی و خواب آلودگی در شما شود که این اثر را با مسدود کردن مواد شیمیایی موجود در مغز که با سروتونین و سایر انتقال دهنده های عصبی مانند 5-HT2A ، گیرنده های آدرنرژیک alpha1 و گیرنده های هیستامین H1 در تعامل هستند ، از خود بر جای می گذارد.

این اثر گذاری یکی از اصلی ترین دلایلی است که ترازودون را به عنوان یک کمک خواب قوی معرفی می کنند.

اخطار FDA در خصوص ترازودون

مانند بسیاری از داروهای ضد افسردگی ، ترازودون نیز از سوی FDA دارای یک “هشدار جعبه سیاه” بر روی برچسب خود است.

مصرف ترازودون منجر به افزایش خطر افکار و رفتارهای خودکشی در کودکان و بزرگسالان جوان شده است. افرادی که از این دارو استفاده می کنند باید از لحاظ بدتر شدن علائم و بروز افکار و رفتارهای خودکشی از نزدیک مورد بررسی و نظارت قرار گیرند. ترازودون جهت استفاده در کودکان مورد تأیید نیست.

 

ترازودون و خواب : آیا ترازودون برای استفاده به عنوان داروی خواب تأیید شده است؟

قیمت ترازودون
ترازودون دارویاب

با وجودی که FDA ترازودون را جهت استفاده به عنوان درمانی برای افسردگی در بزرگسالان تأیید کرده است ، اما سال هاست که پزشکان آن را به عنوان داروی خواب نیز تجویز می کنند.

FDA داروها را برای معالجه شرایط خاص بر اساس آزمایشات بالینی تأیید می كند. هنگامی که پزشکان دارویی را برای شرایط دیگری غیر از آنچه که FDA مقرر کرده است ، تجویز می کنند ، به عنوان تجویز “آف لیبل” شناخته شده است.

استفاده از یک دارو به عنوان آف لیبل یک روش بسیار رایج و متداول است. حدود بیست درصد داروها به صورت آف لیبل تجویز می شوند. پزشکان می توانند بر اساس تجربه و صلاحدید خود ، داروهای آف لیبل را تجویز کنند.

 

ترازودون و خواب : دوز معمول ترازودون به عنوان داروی خواب چقدر است؟

ترازودون برای بی خوابی
دوز معمول ترازودون برای بی خوابی

ترازودون اغلب در دوزهای 25 تا 100 میلی گرم به عنوان داروی خواب تجویز می شود.

با این حال ، مطالعات معتبر نشان می دهد که دوزهای پایین ترازودون نیز مؤثر است و می تواند منجر به خواب آلودگی روزانه کمتر و بروز عوارض جانبی خفیف تری شود؛ زیرا این دارو کوتاه عمل می کند.

 

ترازودون و خواب : مزایای ترازودون برای خواب چیست؟

ترازودون وابستگی
خواص داروی ترازودن 50

متخصصان، درمان شناختی رفتاری و سایر اصلاحات رفتاری را به عنوان مقدم ترین درمان برای بی خوابی و اختلالات خواب توصیه می کنند.

اگر این گزینه های درمانی برای شما مؤثر نباشد ، پزشک ممکن است ترازودون را برای خواب تان تجویز کند. چنانچه سایر داروهای خواب مانند زاناکس ، والیوم ، زولپیدم و دیگر داروهای بنزودیازپین با عملکرد کوتاه مدت تا متوسط بر روی شما بی تاثیر بوده اند، ممکن است پزشک تان این دارو را تجویز کند.

ترازودون دارای مزایا متعددی است که عبارتند از:

  • درمانی مؤثر برای بی خوابی. بررسی یک مطالعه در سال 2017 در مورد استفاده از ترازودون برای بی خوابی ، نشان داد که این دارو در دوزهای پایین برای بی خوابی اولیه و ثانویه موثر است.
  • کاهش هزینه ها. ترازودون نسبت به برخی از داروهای جدیدتر بی خوابی ارزان قیمت تر است. زیرا در اشکال مختلفی در دسترس است.
  • اعتیاد آور نیست. ترازودون در مقایسه با سایر داروها ، مانند داروهای کلاس بنزودیازپین همچون والیوم و زاناکس ، اعتیاد آور نیست.
  • ممکن است به پیشگیری از زوال وضعیت روانی مرتبط با سن کمک کند. ترازودون ممکن است به بهبود خواب موج آهسته کمک کند. این دارو قادر است بروز انواع خاصی از زوال عقل مرتبط با سن مانند مشکلات حافظه در افراد مسن را کاهش دهد.
  • در صورت ابتلا به آپنه خواب ممکن است انتخاب بهتری باشد. برخی از داروهای خواب ممکن است تأثیری منفی بر آپنه خواب انسدادی و برانگیختگی خواب داشته باشند. اما یک مطالعه کوچک در سال 2014 نشان داد که 100 میلی گرم ترازودون تأثیر مثبتی بر آپنه خواب داشته است.

 

ترازودون و خواب : مضرات مصرف ترازودون چیست؟

عوارض ترازودون
ایا ترازودون اعتیاد اور است

ترازودون ممکن است منجر به بروز یک سری عوارض جانبی، به ویژه در زمان شروع مصرف دارو شود.

در اینجا فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی استفاده از قرص ترازودون عنوان نشده است. در صورتی که متوجه علائمی دیگری شدید که در این مطلب قید نشده، آن را نیز با داروساز یا پزشک خود در میان بگذارید.

برخی از عوارض جانبی شایع ترازودون عبارتند از:

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • خستگی
  • عصبی بودن
  • خشکی دهان
  • تغییر در وزن (تقریباً در 5 درصد افرادی که آن را مصرف می کنند)

 

ترازودون و خواب : آیا مصرف ترازودون برای خواب خطر دارد؟

ترازودون و خواب
خواص داروی ترازودن 50

اگرچه بسیار نادر است اما ترازودون می تواند منجر به بروز واکنش جدی شود. در صورت بروز هرگونه علائم تهدید کننده و مهلک مانند مشکل در تنفس ، با اورژانس تماس بگیرید.

طبق اعلام FDA ، خطرات جدی ترازودون شامل موارد زیر است:

  • افکار خودکشی. این خطر در بزرگسالان و کودکان جوان بیشتر است.
  • سندرم سروتونین. این اتفاق می افتد زمانی که سروتونین بیش از حد در بدن تولید می شود و ممکن است منجر به واکنش های جدی شود. خطر ابتلا به سندرم سروتونین در هنگام مصرف داروهای دیگر یا مکمل هایی که باعث افزایش سطح سروتونین می شوند مانند برخی داروهای میگرنی بیشتر است. علائم شامل: توهم ، آشفتگی ، سرگیجه ، تشنج – افزایش ضربان قلب و دمای بدن ، سردرد – لرزش و انقباض عضلات ، مشکل در برقراری تعادل – تهوع ، استفراغ ، اسهال
  • آریتمی قلبی. اگر قبلاً دچار مشکلات قلبی شده اید ، خطر تغییر در ریتم قلب بیشتر است.
  • پریاپیسم. این عارضه، نعوظ طولانی مدت است که بسیار دردناک است.
  • افت فشار خون. این افت ناگهانی فشار خون ممکن است بیشتر در هنگام برخاستن از حالت نشستن اتفاق بیفتد.
  • افزایش خطر خونریزی. مصرف داروهایی مانند رقیق کننده های خون مثل وارفارین ، هپارین یا پلاویکس ، این خطر را افزایش می دهد.
  • شیدایی یا مانیا. برخی از افراد ممکن است سرخوشی ، بیش فعالی یا هیجان بیش از حد را حین مصرف این دارو تجربه کنند.
  • تاری دید.
  • هیپوناترمیا. ممکن است عدم تعادل سدیم در خون رخ دهد. علائم آن شامل: سردرد، سردرگمی، ضعف، ناپایداری، تشنج
  • سندرم قطع مصرف. ترازودون برخلاف بنزودیازپین ها اعتیاد آور نیست. با این حال ، از آنجا که ممکن است بدن شما به ترازودون عادت کند ، مهم است که در مورد بهترین روش برای قطع تدریجی دارو با پزشک خود مشورت کنید. قطع ناگهانی ترازودون ممکن است منجر به بروز علائم ترک شود.

 

ترازودون و خواب : مصرف بیش از حد ترازودون

ترازودون دارویاب
تداخل دارویی ترازودون

گزارشات بسیاری از مصرف بیش از حد ترازودون اعلام شده است. این خطر با نوشیدن الکل ، مصرف بنزودیازپین ها و سایر داروهای ضد افسردگی سیستم عصبی مرکزی بیشتر می شود که می تواند تنفس و واکنش های شما را کند و آهسته کند.

مصرف بیش از حد یک دارو می تواند کشنده باشد. اگر گمان می کنید بیش از حد ترازودون مصرف کرده اید ، با اورژانس تماس بگیرید و سریعاً به دنبال فوریت های پزشکی باشید.

علائم اوور دوز

علائم مصرف بیش از حد ترازودون شامل موارد زیر است:

  • خواب آلودگی
  • تشنج
  • استفراغ
  • تغییر ریتم قلب
  • ایست تنفسی (قطع تنفس)

 

سخن پایانی درباره ترازودون و خواب

ترازودون و خواب
ترازودون برای بی خواب

ترازودون یک داروی قدیمی است که در سال 1981 توسط اداره غذا و داروی آمریکا به عنوان یک داروی ضد افسردگی تأیید شده است. اگرچه استفاده از ترازودون برای بی خوابی متداول است ، اما طبق دستورالعمل های اخیر منتشر شده توسط آکادمی آمریکایی طب خواب ، ترازودون نباید خط مقدم درمان بی خوابی باشد.

دوزهای پایین تر این دارو ، ممکن است باعث خواب آلودگی روزانه کمتری شود. ترازودون اعتیاد آور نیست و عوارض جانبی شایع آن خشکی دهان ، خواب آلودگی ، سرگیجه و گیجی است.

مصرف ترازودون در شرایط خاص مانند آپنه خواب می تواند نسبت به سایر داروهای خواب مزایایی به همراه داشته باشد.

در پایان فراموش نکنید که بهترین، موثرترین و موفق ترین راه درمان بی خوابی، مراجعه به یک کلینیک خواب معتبر و نزد یک متخصص اختلالات خواب است. چنانچه به طور مداوم از مشکل بی خوابی رنج می برید و این موضوع بر کیفیت زندگی تان تاثیر گذاشته است، می توانید همین امروز با کلینیک خواب ما نیز تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع:

لینک منبع


تماس با بزرگترین مرکز تشخیص و درمان اختلالات خواب در ایران


شماره تماس های نوبت گیری سریع (مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود)

 

واحد ارزیابی و ویزیت متخصص مغز و اعصاب و روانپزشکی ☎ 22616377_021 ☎

واحد انجام تست خواب ☎ 02122639401 ☎

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627 ☎


اگر بی خوابی مزمن و حتی خیلی شدید دارید، گاهی نیازی به مراجعه حضوری ندارید!

با استفاده از دوره زیر که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، می توانید بی خوابی تان را برای همیشه و بدون دارو درمان کنید (کلیک کنید) در ویدئو معرفی دوره همه اطلاعات تکمیلی و پاسخ به سوالات احتمالی شما موجود است.

درمان بی خوابی

 

درمان بی خوابی بدون دارو با 77 روش علمی و قطعی (برای شروع درمان، اینجا کلیک کنید)


 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا