برخی از علائم و نشانه های اختلال خواب مزمن | بی خوابی مزمن

نشانه های بی خوابی مزمن

بیدار شدن از خواب با درد مفاصل می تواند نشانه این باشد که شما چندین روز متوالی به طور صحیح نخوابیده اید. در طول خواب، التهاب در بدن کاهش می یابد. اگر شما دچار بی خوابی مزمن باشید، التهاب، مجالی برای کم شدن نخواهد داشت.

ممکن است تاکنون متوجه شده باشید که اگر به مدت 3 یا 4 شب، کمتر از 6 ساعت خواب شبانه داشته باشید، حین برخاستن از خواب، مفاصل تان منقبض می شوند یا ممکن است در زانوی تان احساس درد داشته باشید. و اگر برنامه خواب تان را بهبود ببخشد، ممکن است متوجه شوید که دردهای تان بدون مصرف هیچ گونه دارویی، بدون ورزش و بدون تغییر رژیم غذایی، از بین می روند.

متاسفانه، مصرف میان وعده های آخر شب، رایج ترین برنامه روتین زمان خواب برای بسیاری از افراد محسوب می شود. همانطور که متوجه شدید، لپتین و گرلین، الگوهای شبانه روزی خوردن را مختل می سازند، مکانیسم های بسیاری وجود دارد که موجب می شوند بدن ما در زمان عدم دریافت خواب ناکافی، بیش از حد غذا بخورد.

تصور ما این است که مغز می خواهد اطمینان حاصل کند که کالری کافی برای پوشش فعالیت در این ساعت ها را در اختیار داریم. اما در مطالعات کنترل شده در لابراتوار خواب کن رایت (Ken Wright)، شرکت کنندگانی که خواب خود را از 8 ساعت به 5 ساعت کاهش داده بودند، به طور مداوم کالری بیشتری از آنچه نیاز داشتند، مصرف میکردند تا سوخت چند ساعت بیداری بیشتر را تامین کنند.

این یافته بدین مفهوم نیست که مغز جهت عملکرد درست، بدون داشتن خواب کافی به غذای اضافی نیاز دارد. بلکه یک مغز محروم از خواب و یا یک فرد در معرض نور روشن در شب، به مصرف کالری بیش از حدی تمایل دارد که مورد نیاز نیست؛ از اینرو منجر به افزایش وزن می شود.

روشن بودن نور در شب، اثر دومینویی بدی بر مغز و بدن دارد. چنانچه قادر به کنترل قرارگیری خود در معرض نور باشید و با وسوسه خوردن در شب مقابله کنید، می توانید این الگوی نادرست را شکست دهید.

حقیقت این است که حتی یک مغز خواب آلود قادر است بدون مصرف دیروقت مواد غذایی عملکرد بهتری داشته باشد. تحقیقات انجام شده در آزمایشگاه مارک ماتسون (Mark Mattson) در مؤسسه ملی بهداشت نشان داده است موش هایی که به مدت طولانی ناشتا هستند، عملکرد مغزی بهتری از خود ارائه می دهند، زیرا محدود بودن زمان خوردن، موجب تقویت اتصالات یا سیناپس های (سلول های عصبی) مغز می شود.

ارتباط قوی تر بین نورون ها به این مفهوم است که مغز می تواند بهتر فکر کند و به یاد بیاورد، صرف نظر از اینکه در طول شب چطور و چقدر خوابیده ایم.


تماس با بزرگترین مرکز تشخیص و درمان اختلالات خواب در ایران


شماره تماس های نوبت گیری سریع (مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود)

 

واحد ارزیابی و ویزیت متخصص مغز و اعصاب و روانپزشکی ☎ 22616377_021 ☎

واحد انجام تست خواب ☎ 02122639401 ☎

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627 ☎


اگر بی خوابی مزمن و حتی خیلی شدید دارید، گاهی نیازی به مراجعه حضوری ندارید!

با استفاده از دوره زیر که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، می توانید بی خوابی تان را برای همیشه و بدون دارو درمان کنید (کلیک کنید) در ویدئو معرفی دوره همه اطلاعات تکمیلی و پاسخ به سوالات احتمالی شما موجود است.

درمان بی خوابی

 

درمان بی خوابی بدون دارو با 77 روش علمی و قطعی (برای شروع درمان، اینجا کلیک کنید)


 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا