قهوه و بیخوابی | عوارض قهوه و کافئین

حقایقی درباره قهوه و خواب

ماده تشکیل دهنده فعال در قهوه، کافئین است که هیچ فایده غذایی ندارد. بدن ما نیز به کافئین نیازی ندارد. کافئین به طور طبیعی در بیش از پنجاه نوع گیاه و غلاف، از جمله دانه های قهوه، برگ چای، دانه کولا و میوه کاکائو یافت می شود. مردم کافئین را به شکل های مختلف (قهوه، چای، کاکائو، شکلات، نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا و برخی داروهای بدون نسخه) مصرف می کنند.

به طور معمول، 100 تا 200 میلی گرم کافئین (که در سه فنجان قهوه رست شده 240 میلی لیتری ​ یا 2 تا 3 تکه شکلات تلخ یافت می شود) مصرف متوسط روزانه ​​محسوب می شود. یک فنجان چای می تواند محتوی 25 تا 30 میلی گرم کافئین باشد.

کافئین یک محرک است و در دوز کم و متوسط می تواند هوشیاری را افزایش و خواب آلودگی را کاهش دهد. برای نیمی از افراد اثر کافئین تقریباً لحظه ای است: بیشتر کافئین در عرض 15 دقیقه جذب می شود و اثر تحریک کننده اش می تواند از همان ابتدای مصرف، شروع شود.

اگر چه قهوه می تواند موجب ارتقای هشیاری گردد، اما جبران بی خوابی های تان را نمی کند. در عوض، فشار خواب را به زمان دیگری موکول می کند. به همین دلیل است که افراد محروم از خواب پس از آنکه تأثیر کافئین از بین می روند، دچار “افت کافئین” می شوند و به دوز دیگری قهوه نیاز دارند تا بیدار و هوشیار شوند.

در شب، مصرف کافئین همراه با قرار گرفتن در معرض نور می تواند بیش از پیش خواب شما را به تاخیر بیاندازد. اگر چه یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی بریتانیا در سر تیتر خود اعلام کرد “قهوه، تضمین سلامتی”، اما رعایت احتیاط، امری ضروری است.

این مقاله هشدار می دهد که اثرات فیزیولوژیکی قهوه بر افزایش ضربان قلب، تحریک سیستم عصبی مرکزی و احساس اضطراب در نظر گرفته نمی شوند.

کافئین و کیفیت خواب

سایر تحقیقات علمی درمورد کافئین نیز تأثیر نامطلوب قهوه بر کیفیت یا طول خواب را نشان می دهند. مشکل فزاینده ای که در ایالات متحده وجود دارد، این است که در نوشیدنی های محبوب بر پایه “قهوه” مقدار زیادی شربت، خامه فرم گرفته، شیر و سس کارامل نیز به کار رفته است و اندازه آنها از میزان متعارف 500 میلی لیتری به 700 میلی لیتر تغییر یافته است. به طور کلی، قهوه به عنوان یک راه حل فوری برای مدیریت خواب آلودگی محسوب می شود، اما به هیچ وجه انتخاب ایده آلی برای سلامت مطلوب به شمار نمی رود.

چنانچه متوجه شده اید که همیشه پس از صرف یک ناهار سنگین، احساس خواب آلودگی می کنید و جهت بیدار ماندن به یک فنجان قهوه دیگر نیاز دارید، بهتر است وعده غذایی صبح خود را افزایش دهید و ناهار سبک تری میل کنید تا موجب خستگی تان نشود.

در صبح، وضعیت هوشیاری در بالاترین نقطه اوج خود قرار دارد و میل به خواب بسیار کم است؛ بنابراین مصرف یک وعده غذایی سنگین در صبح شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد. با ممانعت از نوشیدن قهوه پس از ناهار، دیگر الگوی خواب تان مختل نخواهد شد.


تماس با بزرگترین مرکز تشخیص و درمان اختلالات خواب در ایران


شماره تماس های نوبت گیری سریع (مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود)

 

واحد ارزیابی و ویزیت متخصص مغز و اعصاب و روانپزشکی ☎ 22616377_021 ☎

واحد انجام تست خواب ☎ 02122639401 ☎

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627 ☎


اگر بی خوابی مزمن و حتی خیلی شدید دارید، گاهی نیازی به مراجعه حضوری ندارید!

با استفاده از دوره زیر که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، می توانید بی خوابی تان را برای همیشه و بدون دارو درمان کنید (کلیک کنید) در ویدئو معرفی دوره همه اطلاعات تکمیلی و پاسخ به سوالات احتمالی شما موجود است.

درمان بی خوابی

 

درمان بی خوابی بدون دارو با 77 روش علمی و قطعی (برای شروع درمان، اینجا کلیک کنید)


 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا