Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

۱۰ مورد از بدترین عوارض بی خوابی شبانه | بهترین مرکز درمان بی خوابی در تهران

مهم ترین عوارض بی خوابی

عوارض بی خوابی | بهترین متخصص درمان بی خوابی در شمال تهران

بی خوابی باعث می شود زود عصبی شوید و نتوانید خوب فکرکنید. بی خوابی می تواند بر این قسمت های زندگی شما تاثیر سوء داشته باشد:

  • روابط جنسی
  • حافظه
  • سلامت
  • جذابیت ظاهری
  • توانایی شما برای کاهش وزن

در اینجا ۱۰ مورد از جدی ترین عوارض بی خوابی را معرفی می کنیم و مورد بررسی قرار می دهیم.

 

عوارض بی خوابی

  1. بی خوابی باعث تصادف می شود

کمبود خواب از علت چند مورد از بزرگترین فجایع تاریخ معاصر بوده است. عدم خواب کافی یکی از بزرگترین خطراتی است که ممکن است همه روزه باعث بروز تصادفات مرگبار در جاده ها شود. زمانی که خواب آلود هستید آمادگی شما برای واکنش به خطرات در جاده به میزان آمادگی فرد مست برای واکنش است. در هر ۱۰۰٫۰۰۰ تصادف رانندگی ۱ تصادف به خاطر خستگی مفرط اتفاق افتاده است. آمار تصادفات شدید به خاطر خواب آلودگی در میان افراد زیر ۲۵ سال بیشتر است.

مطالعات در این باره نشان می دهد که کمبود خواب و کیفیت بد خواب باعث سوانح و جراحات در محل کار می شود. در یک مطالعه دیگر مشخص شد کارکنانی که دچار اختلال پرخوابی روزانه بودند، دچار سوانح کاری بیشتری می شدند. آنها همچنین با هر سانحه ای که اتفاق می افتاد به مرخصی بیشتری برای بهبود حالشان نیاز داشتند.

 

  1. کمبود خواب باعث می شود سطح یادگیری شما پایین بیاید

خواب نقش مهمی در فکر کردن و یادگیری ما دارد. کمبود خواب از جهات مختلف به این فرایندهای شناختی آسیب می زند. کمبود خواب باعث ضعف در توانایی مغزی زیر می شود:

  • توجه کردن
  • هشیاری
  • تمرکز
  • استدلال
  • حل مسئله

بی خوابی باعث می شود فرایند یادگیری برای شما دشوار شود.

علاوه بر این، در طول خواب شب، برخی از چرخه های خواب باعث تثبیت چیزهایی که یاد گرفتید می شود. اگر خواب کافی نداشته باشید، نمی توانید چیزهایی را که در طول یاد گرفته اید و یا تجربه کرده اید به یاد بیاورید.

  1. کمبود خواب می تواند منجر به بیماری های جدی بشود

اختلالات خواب و کمبود خواب مزمن شما را در معرض ابتلا به این بیماری ها قرار می دهد:

  • بیماری قلبی
  • حمله قلبی
  • نارسایی قلبی
  • بی نظمی در ضربان قلب
  • فشار خون بالا
  • سکته مغزی
  • دیابت

طبق برخی برآوردهایی که در این زمینه انجام گرفته است، ۹۰% از کسی که مبتلا به بی خوابی _ اختلال خوابی که مشخصه آن دشواری در به خواب رفتن و در خواب ماندن است_ می باشند، از بیماری دیگری هم رنج می برند.

  1. کمبود خواب میل جنسی را از بین می برد

متخصصان خواب می گویند زنان و مردانی که دچار کمبود خواب هستند میل و کشش کمتری به سکس دارند. مهم ترین عوامل کمبود میل جنسی عبارتند از:

  • کمبود انرژی
  • خواب آلودگی
  • تنش زیاد

در مردان مبتلا به آپنه خواب – مشکل تنفسی که باعث وقفه در خواب می شود – نیز ممکن است میل جنسی کاهش پیدا کند. در آزمایشی که در این باره انجام گرفت مشخص شد میزان هورمون تستوسترون در مردان مبتلا به آپنه خواب پایین است. در این آزمایش مشخص شد که نیمی از مردانی که از آپنه خواب مزمن رنج می برند، میزان تولید هورمون تستوسترون در آنها در طول شب به طرز قابل ملاحظه ای کاهش می یافت.

 

  1. خواب آلودگی باعث افسردگی می شود

در بلند مدت، کمبود خواب و اختلالات خواب باعث بروز علائم افسردگی می شود. طبق آزمایشی که در سال ۲۰۰۵ انجام شد، احتمال خواب شبانه کمتر از شش ساعت در افرادی که از اختلالات افسردگی و اضطراب رنج می برند، بیش از دیگران بود.

بی خوابی که شایع ترین اختلال خواب در جهان محسوب می شود، بیش از دیگر اختلالات خواب منجر به افسردگی می شود. در آزمایشی که در سال ۲۰۰۷ بر روی ۱۰٫۰۰۰ نفر انجام گرفت، مشخص شد که افرادی که دچار بی خوابی هستند، پنج برابر بیش از دیگران در معرض افسردگی قرار دارند. در واقع، بی خوابی غالبا یکی از اولین علائم افسردگی است.

بی خوابی و افسردگی یکدیگر را تشدید می کنند. کمبود خواب معمولا علائم افسردگی را وخیم تر می کند و افسردگی نیز باعث می شود خوابیدن برای فرد سخت تر شود. نکته مثبت این است که درمان اختلالات خواب باعث می شود افسردگی و علائم آن بهبود پیدا کند و بالعکس.

 

  1. کمبود خواب باعث پیر شدن پوست شما می شود

همه شما دیده اید که وقتی چند شب کم می خوابید، پوست شما زرد می شود و چشم هایتان پف می کند. بنابراین بی خوابی مزمن ممکن است باعث بروز علائم زیر شود:

  • پوست غیر شفاف
  • خطوط ظریف و دایره های تیره زیر چشم

زمانی که خواب کافی ندارید، بدن شما هورمون استرس کورتیزول بیشتری را ترشح می کند. زمانی که میزان این هورمون افزایش پیدا کند، کلاژن پوست – پروتئینی که باعث صافی و انعطاف پذیری پوست می شود –  از بین می رود.

کمبود خواب همچنین باعث می شود بدن هورمون رشد بسیار کمی تولید کند. زمانی که جوان هستید، هورمون رشد باعث رشد بدن می شود. زمانی که سن انسان افزایش پیدا می کند این هورمون تاثیرات زیر را در بدن ایجاد می کند:

  • افزایش حجم ماهیچه های بدن
  • ضخیم تر کردن پوست
  • تقویت استخوان ها

زمانی که در خواب عمیق هستیم هورمون رشد آزاد می شود. این بخشی از فرایند طبیعی ترمیم بافت های بدنی است که فرسودگی ها و آسیب هایی را که در طول روز به پوست وارد می شود را جبران می کند.

  1. بی خوابی باعث می شود فراموشکار شوید

دارید تلاش می کنید که حافظه بهتری داشته باشید؟ به اندازه کافی بخوابید.

در سال ۲۰۰۹ محققان آمریکایی و فرانسوی دریافتند که ” امواج پرقدرت مغزی” باعث تثبیت چیزهایی می شود که در طول روز به حافظه سپرده شده است. این امواج همچنین اطلاعاتی که یاد گرفته اید را از قسمت هیپوکامپ مغز به قسمت نوپوسته مغز – قسمتی که حافظه بلند مدت شکل می گیرد – می شود. امواج پرقدرت مغزی غالبا در طول عمیق ترین سطوح خواب اتفاق می افتند.

  1. کمبود خواب باعث افزایش وزن می شود

در مورد وزن بدن و رابطه آن با خواب باید بگوییم زمانی که خواب کافی داشته باشید، وزن شما هم کاهش می یابد. کمبود خواب باعث گرسنگی و افزایش اشتها می شود و احتمال چاقی را افزایش می دهد. در مطالعه میدانی که در سال ۲۰۰۴ انجام شد مشخص شد که افرادی که روزانه کمتر از ۶ ساعت می خوابند، ۳۰ درصد بیش از کسانی که ۷ تا ۹ ساعت می خوابند در معرض چاقی قرار دارند.

تحقیقی که اخیرا انجام گرفته است سعی کرد رابطه میان خواب و پپتید – هورمونی که خواب را تنظیم می کند – کشف کند. هورمون گرلین باعث گرسنگی می شود و لپتین سیر شدن را به مغز مخابره می کند و از اشتهای بیشتر برای غذا جلوگیری می کند. کم بودن میزان خواب، باعث کاهش ترشح لپتین و افزایش گرلین می شود.

کمبود خواب نه تنها باعث افزایش اشتها می شود، بلکه میل به غذاهای پرچرب و سرشار از کربوهیدرات را نیز افزایش می دهد. در تحقیقات جدید، نقش خواب به عنوان بخشی اساسی از برنامه کاهش وزن مورد بررسی قرار می گیرد.

  1. کمبود خواب ممکن است باعث مرگ شود

در تحقیقی که در این باره در انگلیس انجام شد، محققان تاثیر الگوهای خواب بر میزان مرگ و میر بیش از ۱۰٫۰۰۰ شهروند انگلیسی را برای دو دهه مورد بررسی قرار دادند. نتایج این تحقیق که در سال ۲۰۰۷ به انتشار در آمد نشان دهنده این بود که کسانی که ساعت خواب خود را از ۷ ساعت به ۵ ساعت و یا کمتر کاهش دادند، احتمال مرگ خود را تا دو برابر افزایش دادند. کمبود خواب، به طور خاص، احتمال مرگ و میر در اثر بیماری های قلبی و عروقی را تا دو برابر افزایش داد.

۱۰٫ کمبود خواب باعث قضاوت ناصحیح در مورد مسائل می شود.

کمبود خواب باعث می شود تفسیر ما از وقایع صحیح نباشد. این شرایط باعث می شود توانایی قضاوت صحیح امور در ما تضعیف شود. به خصوص اگر در محیطی کار می کنید با قضاوت کردن سروکار دارید این مسئله ممکن است مشکل ساز باشد.

 

اگر دچار بی خوابی هستید و یک یا چند مورد از این اختلالات را در خود و یا یکی از عزیزانتان مشاهده می کنید، برای رهایی از این شرایط و جلوگیری از عواقب بسیار خطرناک بی خوابی می توانید از تیم متخصصین زبده ما برای درمان بی خوابی خود استفاده کنید. برای دریافت نوبت و ویزیت دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب از اسپانیا اینجا کلیک کنید.

 

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.