آیا مصرف آلپرازولام برای درمان بی خوابی مفید و بیخطر است؟

درمان بی خوابی با آلپرازولام | فواید و عوارض آلپرازولام در درمان بی خوابی

 

بی خوابی نشانه چه بیماری است
درمان بی خوابی با آلپرازولام

بی خوابی یا کم خوابی (Insomnia) یکی از شایع ترین اختلالات خواب محسوب می شود (1).

این اتفاق زمانی برای تان رخ می دهد که در به خواب رفتن با مشکل مواجه می شوید یا حتی در صورت داشتن فرصت مناسب برای خوابیدن، نمی توانید خواب خود را حفظ کنید و بیدار می شوید. علائم و نشانه های بی خوابی و همچنین شدت آن در افراد مختلف، متفاوت است. بی خوابی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سخت به خواب رفتن
  • دشواری در حفظ خواب در طول شب
  • صبح خیلی زود از خواب برخاستن

بی خوابی می تواند شامل علائم اختلالات خواب یا نشانه هایی باشد که در طول روز خود را نشان می دهند. بی خوابی می تواند تقریبا در تمام جوانب زندگی دخیل باشد و آن را تحت تاثیر خود قرار دهد.

مطالعات گسترده نشان داده اند که بی خوابی تاثیرات منفی بر عملکرد کاری می گذارد، قدرت تصمیم گیری را مختل می سازد و می تواند به روابط افراد آسیب وارد کند. در اغلب موارد، افراد مبتلا به بی خوابی از پایین بودن کیفیت کلی زندگی شان شکایت دارند (2).

هر فردی ممکن است هر از گاهی خواب بی کیفیت را تجربه کند. در بیشتر موارد، این امر ناشی از دیر خوابیدن یا زود برخاستن است. اما این بدان معنا نیست که شما به بی خوابی دچار شده اید. این تنها به منزله این است که خواب کافی نداشته اید.

بین 30 تا 35 درصد از بزرگسالان از بی خوابی شکایت دارند. این مشکل در گروه هایی همچون سالمندان، زنان، افراد تحت فشار و استرس، و افراد مبتلا به مشکلات و بیماری های خاص، مانند افسردگی شایع تر است (1).

بر اساس قاعده و مدت اختلال خواب و علائم روزانه، دو نوع بی خوابی وجود دارد:

  • بی خوابی کوتاه مدت: این نوع بی خوابی کوتاه مدت هر 3 ماه رخ می دهد. این نوع در 15 تا 20 درصد افراد اتفاق می افتد.
  • بی خوابی مزمن: این نوع از بیخوابی ممکن است حداقل 3 بار در هفته رخ دهد و طول آن به بیش از 3 ماه کشیده شود. حدود 10 درصد افراد بی خوابی مزمن را تجربه می کنند.

تنها یک متخصص با تجربه قادر به تشخیص بی خوابی مزمن است. یک متخصص اختلالات خواب خوب در یک کلینیک خواب معتبر می تواند در زمینه درمان این مشکل به شما کمک کند.

علل و علائم بی خوابی در هر بیمار متفاوت است. با این حال، علائم بی خوابی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی مفرط
  • مشکلات توجه، تمرکز یا حافظه (اختلال شناختی)
  • عملکرد ضعیف در مدرسه، دانشگاه یا محل کار
  • بی حوصلگی یا تحریک پذیری
  • خواب آلودگی روزانه
  • تکانشگری یا خشم
  • کمبود انرژی یا انگیزه
  • مرتکب اشتباه شدن
  • نگرانی یا ناامیدی در مورد خواب تان

یکی از روش های درمان بی خوابی، تجویز آلپرازولام توسط پزشک است. در ادامه به بررسی دقیق و موشکافانه این دارو پرداخته ایم.

 

آلپرازولام چه قرصیه

مسمومیت با الپرازولام
آلپرازولام چه قرصیه

از آلپرازولام (Alprazolam) برای درمان اضطراب و اختلالات هراس استفاده می شود.

این دارو متعلق به رده ای از داروها به نام بنزودیازپین ها است که بر روی مغز و اعصاب (سیستم عصبی مرکزی) تاثیر می گذارند تا اثر آرام بخش داشته باشند. این ماده با تقویت اثرات یک ماده شیمیایی طبیعی خاص در بدن به نام گابا (GABA) عمل می کند.

 

نحوه مصرف آلپرازولام

 

پیش از شروع مصرف این دارو، اطلاعات مندرج در برگه دارو را مطالعه کرده و چنانچه سوالی دارید، آن را با پزشک یا داروساز خود مطرح سازید.

این دارو را به صورت خوراکی، و طبق دستور پزشک مصرف کنید. مقدار مصرف براساس جنسیت، سن، وضعیت پزشکی، داروهای دیگری که ممکن است مصرف کنید و پاسخ به درمان تان تعیین می گردد. ممکن است دوز شما به تدریج افزایش یابد تا دارو به خوبی عمل کند. جهت کاهش خطر عوارض جانبی ، دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

این دارو ممکن است واکنش های ترک دارو ایجاد کند، به خصوص اگر به مدت طولانی یا در دوزهای بالا و به طور مرتب استفاده شود. در چنین مواردی، اگر به طور ناگهانی مصرف این دارو را متوقف کنید، علائم ترک (مانند تهوع، استفراغ، گر گرفتگی، درد معده، عصبی شدن، شکنندگی) ممکن است اتفاق بیفتد. برای جلوگیری از واکنش های ترک، پزشک ممکن است میزان مصرف تان را به تدریج کاهش دهد. برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید و هر گونه علائم ترک را به وی گزارش دهید.

اگرچه آلپرازولام به بسیاری از افراد کمک می کند، اما این دارو بعضی اوقات می تواند باعث اعتیاد شود. اگر اختلال مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر / الکل) داشته باشید، این خطر ممکن است افزایش یابد. این دارو را دقیقا همانطور که برای کاهش خطر ابتلا به اعتیاد تجویز شده است، مصرف کنید. برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

هنگامی که این دارو برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرد، ممکن است اثربخشی خود را از دست بدهد. اگر این دارو به خوبی عمل نمی کند با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت تداوم یا بدتر شدن وضعیت تان ، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

 

عوارض قرص آلپرازولام برای بی خوابی

خطرات قرص زاناکس
عوارض الپرازولام قرص

لازم است به بخش هشدار های دارویی نیز مراجعه کنید.

در طول مصرف این دارو ممکن است خواب آلودگی ، سرگیجه ، افزایش تولید بزاق یا تغییراتی در میل جنسی شما ایجاد شود. اگر هر یک از این اثرات ادامه داشت یا بدتر شد ، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید (3).

برای به حداقل رساندن سرگیجه و سبکی ، هنگام بلند شدن از حالت نشسته یا دراز کش ، به آرامی از جای خود بلند شوید.

به یاد داشته باشید که پزشک این گونه صلاح دیده که مزایای مصرف این دارو بر عوارض جانبی آن مقدم تر است. بسیاری از افرادی که این دارو را مصرف کرده اند، عوارض جانبی جدی گزارش نداده اند.

اگر این عوارض جانبی غیر منتظره اما جدی را دارید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید: تغییرات روانی / خلقی (مانند توهم ، افکار خودکشی) ، کم حرفی یا مشکل در صحبت کردن ، از دست دادن تعادل ، مشکل در راه رفتن ، مشکلات حافظه.

در صورت بروز این عوارض نادر اما بسیار جدی ، باید فوراً کمک های پزشکی دریافت کنید: زرد شدن چشم یا پوست ، تشنج.

در اینجا فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی استفاده از آلپرازولام عنوان نشده است. در صورتی که متوجه علائمی دیگری شدید که در این مطلب قید نشده، آن را نیز با داروساز یا پزشک خود در میان بگذارید.

 

مسمومیت با الپرازولام (مسمویت با زاناکس)

آلپرازولام میخورم
مسمومیت با الپرازولام

احتمال بروز واکنش های آلرژیک به این دارو بسیار کم است، اما در صورت بروز باید حتما به دنبال فوریت های پزشکی باشید.

علائم واکنش های آلرژیک عبارتند از: خارش، بثورات پوستی، تورم (به ویژه بر روی صورت، زبان یا گلو)، سرگیجه شدید، تنفس سخت و مشکل شدید.

در صورت اوور دوز یا مسمومیت با آلپرازولام باید فورا با اورژانس تماس حاصل نمایید.

 

موارد احتیاطی مصرف آلپرازولام

 

در صورتی که حساسیت دارویی دارید، یا به سایر بنزودیازپین ها (مانند دیازپام ، لورازپام)؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید پیش از مصرف قرص دیازپام، موضوع را با داروساز یا پزشک مربوطه در میان بگذارید. این دارو ممکن است حاوی ترکیبات غیر فعالی باشد که در شما ایجاد حساسیت یا سایر مشکلات کند. در این خصوص می توانید با یک پزشک داروساز مشورت کنید.

قبل از مصرف این دارو، همه سوابق پزشکی تان را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید؛ به ویژه: مشکلات شدید تنفسی / ریوی (مانند COPD ، آپنه خواب) ، بیماری کبد ، بیماری کلیوی ، سابقه شخصی یا خانوادگی سوء مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد مواد مخدر یا الکل) ، گلوکوم.

آلپرازولام ممکن است سبب ایجاد خواب آلودگی در شما گردد. مصرف الکل یا ماری جوانا می تواند به خواب آلودگی تان بیفزاید. در طول مصرف این دارو از رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین اجتناب کنید(3). از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید. در صورتی که به مصرف ماری جوانا وابسته هستید، پزشک را مطلع سازید.

قبل از انجام هر گونه جراحی، مصرف این دارو و سایر داروها (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به جراح یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

افراد سالمند ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو بیشتر حساس باشند، به ویژه خواب آلودگی، از دست دادن تعادل. این عوارض می تواند خطر زمین خوردن را در آن ها افزایش دهد.

 

ایا خوردن قرص آلپرازولام در بارداری ضرر دارد

خطرات زولپیدم
ایا خوردن قرص آلپرازولام در بارداری ضرر دارد

مصرف این دارو در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نمی شود. زیرا ممکن است به جنین آسیب وارد سازد. چنانچه باردار هستید یا تصور می کنید باردار شده اید با پزشک تان مشورت کنید.

 

قرص آلپرازولام در شیردهی

روش های علمی برای درمان بی خوابی
قرص آلپرازولام در شیردهی

از آن جایی که ممکن است استفاده از آلپرازولام در دوران شیردهی سبب انتقال دارو به شیر تان شود نیز قبل از مصرف آن با پزشک تان مشورت کنید.

 

تداخلات دارویی آلپرازولام

عوارض الپرازولام قرص
تداخل دارویی آلپرازولام

لازم است بخش نحوه مصرف را به دقت مطالعه کنید.

تداخلات دارویی بر روی عملکرد داروی مصرفی تان تاثیر گذاشته و خطر بروز عوارض جانبی جدی را افزایش می دهند. این مورد شامل تمام تداخلات دارویی احتمالی نیست و فهرستی از تمامی داروهایی که استفاده می کنید را شامل می شود (از جمله داروهای تجویزی، غیر تجویزی و محصولات گیاهی) که باید آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. از شروع، متوقف کردن و یا تغییر دوز داروها بدون تایید پزشک تان خودداری کنید.

برخی از داروها که ممکن است با این دارو ایجاد تداخل کنند عبارتند از: کاوا ، سدیم اکسیبات.

سایر داروها می توانند بر دفع آلپرازولام از بدن شما تأثیر بگذارند ، که ممکن است نحوه عملکرد آلپرازولام را نیز تحت تأثیر قرار دهند. برای مثال می توان به مواردی چون ضد قارچ های آزول (مانند ایتراكونازول ، كتوكونازول) ، سایمتیدین ، داروهای ​​ضد افسردگی خاص (مانند فلوكستین ، فلوكوكسامین ، نفازودون) ، داروهایی برای درمان HIV (دلاویردین ، مهاركننده های پروتئاز مانند ایندینویر) ، آنتی بیوتیك های ماكرولید (مانند اریترومایسین) ، ریفامایسین ها (مانند ریفابوتین) ، مخمر سنت جان ، داروهای مورد استفاده در درمان تشنج (مانند فنی توئین) و غیره اشاره کرد.

در صورتی که این دارو با سایر داروهایی که ممکن است موجب خواب آلودگی یا مشکلات تنفسی گردند مصرف شود، خطر بروز عوارض جانبی جدی (مانند تنفس آهسته یا کم عمق، خواب آلودگی شدید و سرگیجه) افزایش می یابد. اگر داروها یا مواد دیگری مانند مسکن های مخدر یا داروهای ضد سرفه (مانند کدئین، هیدروکودون)، الکل، ماری جوانا، سایر داروهای خواب یا اضطراب (مانند دیازپام ، لورازپام ، زولپیدم) ، شل کننده های عضلانی (مانند کاریزوپودول ، انزاپرین) ، یا آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین ، دیفن هیدرامین) مصرف می کنید، حتما موضوع را به پزشک تان اطلاع دهید.

برچسب روی تمام داروهای خود (مانند داروهای ضد آلرژی یا ضد سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید، زیرا ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ای باشند که موجب خواب آلودگی شوند. از داروساز نحوه استفاده بی خطر داروها را سوال کنید.

استعمال سیگار منجر به کاهش مقدار این دارو در خون می شود. اگر سیگار می کشید یا این که اخیراً سیگار کشیدن را ترک کرده اید ، به پزشک خود اطلاع دهید.

 

دیازپام یا آلپرازولام ؟ کدام برای درمان بی خوابی بهتر است؟

آلپرازولام 0.5 سبحان
دیازپام یا آلپرازولام

دیازپام که با نام عمومی والیوم نیز شناخته می شود ، دارویی مسکن و خواب ‌آور است.

دیازپام در رده درمانی بنزودیازپین‌ های طولانی اثر قرار می ‌گیرد و متابولیت های کبدی آن نیز فعال هستند. دیازپام برای تسکین اضطراب، اختلالات خواب و اختلالات هراس تجویز می ‌شود. این دارو همچنین به‌ عنوان ضد تشنج و شل‌ کننده ماهیچه اسکلتی، درمان انقباض عضلانی و تشنج (تب و تشنج در کودکان یا حمله صرع) نیز استفاده می ‌شود.

هم دیازپام و هم آلپرازولام داروهای قدرتمندی به شمار می روند و تنها یک پزشک متخصص می تواند آن ها را تجویز کند و تشخیص دهد که کدام یک برای شما موثر تر واقع می شود.

بنابراین در این خصوص با پزشک خود مشورت کنید. البته هیچ یک از این داروها برای بلند مدت مناسب نیستند و درمان قطعی بی خوابی با روش های غیر دارویی است.

 

توجه، توجه، توجه!
مصرف آلپرازولام را به سایرین توصیه نکنید. این کار برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی لازم باشد. برای جزئیات بیشتر درباره این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

 

برای مشکل بی خوابی به چه دکتری مراجعه کنیم

توصیه های پزشکی مصرف قرص خواب
برای مشکل بی خوابی به چه دکتری مراجعه کنیم

دوست عزیز، فراموش نکنید که بهترین، موثرترین و موفق ترین راه درمان بی خوابی، مراجعه به یک کلینیک خواب معتبر و ویزیت متخصص اختلالات خواب است.

چنانچه به طور مداوم از مشکل بی خوابی رنج می برید و این موضوع بر کیفیت زندگی تان تاثیر گذاشته است، می توانید همین امروز با کلینیک خواب ما نیز تماس حاصل نمایید یا بصورت آنلاین، دوره درمان بی خوابی در منزل، دکتر مصطفی امیری را تهیه نمایید.

منبع:

لینک منبع


تماس با بزرگترین مرکز تشخیص و درمان اختلالات خواب در ایران


شماره تماس های نوبت گیری سریع (مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود)

 

واحد ارزیابی و ویزیت متخصص مغز و اعصاب و روانپزشکی ☎ 22616377_021 ☎

واحد انجام تست خواب ☎ 02122639401 ☎

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627 ☎


اگر بی خوابی مزمن و حتی خیلی شدید دارید، گاهی نیازی به مراجعه حضوری ندارید!

با استفاده از دوره زیر که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، می توانید بی خوابی تان را برای همیشه و بدون دارو درمان کنید (کلیک کنید) در ویدئو معرفی دوره همه اطلاعات تکمیلی و پاسخ به سوالات احتمالی شما موجود است.

درمان بی خوابی

 

درمان بی خوابی بدون دارو با 77 روش علمی و قطعی (برای شروع درمان، اینجا کلیک کنید)


 

3 دیدگاه دربارهٔ «آیا مصرف آلپرازولام برای درمان بی خوابی مفید و بیخطر است؟»

  1. با سلام من چند سالی تریاک مصرف میکردم و۴۰روز هم قرص بی۲استفاده کردم الان هم ۷روز که قرص بی۲را کذاشتم کنار ولی برای بیخوابی این ۷روز آلاپرازول ۱۰روزاول ۳تا وبقیه روزها یکی میخوردم خواستم بدونم مشکلی برایم نداره البته برای فرار از درد پاهام میخوردم که خوشبختانه دردم تموم شد ولی شبها به سختی خوابم میبره یه راهنمایی کنید طفا ممنون میشم که دیگه قرص آلاپرازولا نخورم

  2. سلام ببخشید منم دو روزه بی خوابی زده به سرم و دکتر رفتم الپرازلام داد ایا نصف بخورم تاثیر داره یا یه دونه بخورم ممنون میشم راهنماییم کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا