تاثیر ملاتونین بر مو- ملاتونین برای پوست روشن کننده است؟

تاثیر ملاتونین بر مو-ملاتونین برای پوست

تاثیر ملاتونین بر مو-ملاتونین برای پوست

سلام به شما مهمان عزیز، خوش آمدید

این روزها نوزاد چهار ماهه ام شکر خدا به موقع می خوابد و به موقع بیدار می شود، مثل آدم بزرگ ها. کودکان روزهای اول تولد هنوز مغزشان مثل آدم بزرگ ها کارآیی ندارد و خوابشان تنظیم نیست؛ اما، به سرعت رشد می کنند و کم کم ساعت بیولوژیک بدنشان هم تنظیم می شود. تنظیم این ساعت مدیون ترشح هورمون ملاتونین از غده پینه آل در هیپوتالاموس در مغز است.

ملاتونین مثل یک دراکولا یا شبح در تاریکی شب بیرون می آید اما از جنس مهربانی و کمک است، کمک به تنظیم ساعات خواب و بیداری و حفظ آرامش ما در همه سنین از کودکی تا پیری.

این هورمون سنگ ساعت بیولوژیک بدن است و گرچه مستقیم به رفع بی خوابی کمک نمی کند، اگر نباشد، هیچگاه به خواب خوش فرو نمی رویم و به موقع بیدار نمی شویم. به روال عادی، با تاریکی، ملاتونین فعال می شود و با روشنایی فعالیت آن متوقف می شود.

ملاتونین در انواع غذاها، میوه ها، سبزیجات و گیاهان وجود دارد و منابعی مانند موز، هندوانه، روغن زیتون، کلم بروکلی، ماهی سالمون و قزل آلا، برنج، بادام، … سرشار از ملاتونین اند.

در مقاله زیر به دو سوال اصلی پاسخ می دهیم:

1. تاثیر ملاتونین بر موها چیست؟

2. آیا ملاتونین بر پوست و رنگ آن اثر دارد؟ آیا پوست را روشن می کند؟

همچنین، به بحث ملاتونین در بدنسازی می پردازیم.

دقایقی با ما همراه باشید.

تاثیر ملاتونین بر مو-ملاتونین برای پوست

آنتی اکسیدان ملاتونین

سیستم ایمنی بدن ما برای مبارزه با دشمنانش، برای مثال، رادیکال های آزاد سمی، به آنتی اکسیدان نیاز دارد. کمبود آنتی اکسیدان موجب نارسایی قلبی، آسیب مغزی، پیری زودرس، ریزش موها و غیره می شود.

یکی از آنتی اکسیدان های طبیعی و قوی ملاتونین است که بر خلاف آنتی اکسیدان های دیگر، بعد از شکار شکارچی به همان شکل اول و برای استفاده ی دوباره باقی نمی ماند. به عبارتی، خودش را قربانی می کند تا ما زنده و سالم بمانیم. سلامت سلول های مغز، رفع بی خوابی، و تنظیم ضربان قلب مدیون ترشح هورمون هایی مانند ملاتونین اند.

گفته شده که ملاتونین خاصیت ضد انواع سرطان داد: برای مثال، کمک به کاهش علایم جدی در سرطان سینه، کلیه و کبد و کمک به تصفیه لنفی.

کمبود ملاتونین با بعضی بیماری های بدن مرتبط بوده: صرع، پوکی استخوان، کاهش خاصیت کشسانی بافت ها (از جمله بافت پوستی)، نارسایی قلبی کرونری،…

ملاتونین برای پوست و مو

بچه ها خیلی راحت تر از آدم بزرگ ها می خوابند. هر چه پیرتر می شویم، بیشتر اختلال بی خوابی می گیریم و همزمان اوضاع پوستمان نیز بدتر می شود.

نقش ملاتونین در جوان ماندن پوست بسیار پررنگ است. با بالا رفتن سن، بدن ملاتونین کمتری تولید می کند و چرخه ی خواب نظم اولیه اش را ندارد.

تحقیقات جالب ملاتونین و موش ها

تحقیقات روی موش ها نشان داده که با کمبود ملاتونین در پیری، نشانه های کوچکتر شدن و از دست رفتن عضلات، دیابت و چاقی بیشتر ظاهر می شوند. به موش های پیر مکمل ملاتونین خورانده شد و پس از مدتی  این علایم کمتر شدند؛ حتی آسیب های عصبی مغزی آنها برطرف شدند. به عبارتی، مکمل ملاتونین سلول های آسیب دیده را تعمیر و بازسازی کرد.

ملاتونین و پوست انسان

اوج ترشح ملاتونین در تاریکی اوایل شب حدود ساعت 9 ست. تحقیقات جدید خواص ضد پیری و بهبود خواب با مکمل های طبیعی ملاتونین را تایید می کنند.

با بررسی های محققان، ترشح ملاتونین یا نفوذ ماده ملاتونین در پوست قبل از تابش اشعه ماوراء بنفش UV به زنده ماندن سلول ها و کاهش آسیب اکسیداتیو کمک می کند. با این حساب، اگر کِرِم ملاتونین موضعی روی پوست مالیده شود، هم خاصیت ضد آفتاب دارد و هم از آفتاب سوختگی پیشگیری می کند.

تاثیر ملاتونین بر مو

سوال یک کاربر:

“دارم به ریزش موهام فکر می کنم که از زمان نوجوانی همزمان با بی خوابی م ریزش موهامم شروع شد. جالب اینکه بعد از زایمانم چون نی نی م شبا خوب می خوابه و روزها از خستگی می میرم، بی خوابیم دیگه رفع شده (برعکس خیلی از خانومای دیگه) و همزمان ریزش موهام متوقف شده. آیا این اتفاق می تونه به ترشح به موقع ملاتونین در شب ربط داشته باشد؟”

جواب:

بدن ما چرخه های متفاوتی در بدن دارد که دو تا از مهمترین ها چرخه رشد مو و چرخه خواب و بیداری هستند. چرخه رشد مو در پستانداران تحت تاثیر چرخه خواب و بیداری ست که توسط ساعت بیولوژیک بدن کنترل می شود؛ این ساعت از زمان جنینی با ترشح ملاتونین راه اندازی شده.

نظم چرخه رشد مو با رشد روند پیری بر هم می خورد، درست به مانند چرخه تنظیم خواب.

تحقیقات جالب تاثیر ملاتونین بر مو در موش ها و آدم ها

“دانشمندان غده ی پینه آل در مغز موش های رو به سن را برداشتند و در بعضی موش ها به ژن مربوط به ساعت بیولوژک بدن آسیب وارد کردند. نتیجه ریزش فوری موهایشان بود. به همان موش ها ملاتونین تزریق کردند و دیدند که نه تنها موها دوباره رشد کردند بلکه مثل موهای موشهای سالم و مثل روزهای جوانی شدند.”

” در پستانداران دیگر هم همین تحقیق انجام شد و نتیجه شگفت آور بود: روباه، خرگوش، بز، راسو، سگ… .”

“گزارش هایی داریم که مالش محلول موضعی ملاتونین روی پوست سر 40 خانم ریزش موهای آن ها را متوقف و به رشد دوباره ی آن ها کمک کرده.”

ملاتونین و رنگ پوست

آیا می شود رنگ پوست را تغییر داد؟

داروی گیاهی برای روشن شدن پوست صورت چیست؟

شاید تبلیغات انواع مکمل های ملاتونین برای پوست و مو به گوشتان خورده. بعضی تبلیغات صرفا تجاری نیستند و ریشه در منابع علمی پژوهشی معتبر و حقیقت دارند. در تحقیقات اخیر، نقش ملاتونین در تغییر رنگ پوست و روشن سازی آن تایید شده.

مصرف یک گرم ملاتونین در روز سطح ترشح هورمون ها را از غده هیپوفیز در مغز افزایش می دهد. هیپوفیز با هیپوتالاموس (مرکز ترشح ملاتونین) رابطه دارد و در سوخت و ساز پروتئین های و انتقال اسید های آمینه پروتئینی جوانساز نقش خیلی مهمی دارد.

در تحقیقات، گفته شده که ملاتونین به سفیدکنندگی و روشن تر کردن بعضی پوست های سبزه کمک کرده. این کار را با تجمع رنگدانه پوست در لایه عمقی پوست (جابجایی آن از سطح و رویه بیرونی به داخلی) و پایین تر آوردن سطح ترشح هورمون LH انجام داده.

البته فراموش نکنیم که هورمون LH نقش مهمی در باروری زن و مرد دارد (تخمک گذاری و تولید اسپرم) و در اینجا صحبت از مصرف ملاتونین به اندازه متعادل است. جالب اینکه وجودِ خود ملاتونین در اندازه متعادل برای سلامت باروری ضرورت دارد.

مقاله ملاتونین در بارداری

ملاتونین در بدنسازی

ملاتونین در محافظت از بافت عضله و تنظیم سلول های چربی بدن نقش دارد. همچنین، ملاتونین در تنظیم خواب و بیداری نقش اصلی را دارد.

تنظیم خواب ارتباط معناداری با تامین انرژی و سرزندگی برای عضله سازی و سوخت و ساز چربی بدن دارد. مسلما ورزشکاری که خوب نمی خوابد نمی تواند سطح انرژی خود را به مدت طولانی بالا نگه دارد.

همچنین، ملاتونین به علت خاصیت آنتی اکسیدان خود استرس اکسیداتیو را در ورزشکاران کاهش می دهد. با مصرف ملاتونین، مقاومت عضله در برابر آسیب ها بالاتر می رود.

البته اثر مصرف مکمل های ملاتونین برای کاهش وزن هنوز قطعی ثابت نشده. در یک مطالعه، مصرف مکمل ملاتونین 1 تا 3 میلی گرمی بعد از قاعدگی خانم ها تغییرات زیر را در پی داشت:

افزایش حجم عضله

افزایش چربی سوزی

تغییر سطح گلوکز بدن

 

بهترین مکمل ملاتونین برای مو و پوست

حتما شنیده اید که مصرف سیب سرخ رنگ پوست را جلا می دهد و خانم های باردار برای سفید شدن پوست نوزادشان سیب و به می خورند. این مواد حاوی ملاتونین هستند!

مکمل های ملاتونین همگی از منابع طبیعی تهیه می شوند و نیازی به ترکیبات شیمیایی ندارند. شما می توانید بدون مصرف قرص، از غذاها، میوه ها و گیاهان مغذی و سرشار از ملاتونین برای روشن شدن رنگ پوست یا رشد موهایتان بهره ببرید. یک مقاله بسیار جامع درباره ی این منابع خوراکی و نوشیدنی های ملاتونین دار در هیمن سایت نوشته شده:

لینک ملاتونین در چه غذاهایی وجود دارد-مواد ملاتونین دار

اگر به دنبال بهترین قرص ها و مکمل های ملاتونین دار هستید، 7 تا از بهترین مکمل های ملاتونین همراه با تصاویر (با توضیح جزییات) را در لینک زیر آورده ایم:

بهترین مکمل ملاتونین

تاثیر ملاتونین بر افسردگی

تاثیر ملاتونین بر افسردگی

نگرانی یک کاربر:

” می خوام قرص ملاتونین بخورم. افسردگی نمیاره؟ چون میگن قرصای خواب افسردگی و اضطراب میارن.”

جواب:

تا به حال شواهدی مبنی بر عوارض افسردگی بلند مدت (در افراد بدون سابقه افسردگی) در اثر مصرف قرص ملاتونین وجود ندارد. بعضی افراد عوارضی مانند گیجی و تحریک پذیری و کمی افسردگی موقتی را تجربه کرده اند.

جالب اینکه، چون مصرف قرص ملاتونین برای بی خوابی همراه با تحلیل انرژی و بی حالیست، با افسردگی اشتباه گرفته می شود. بی حالی و کمبود انرژی جزو علایم افسردگی نیز می باشد. بنابراین، اگر با انرژی پایین افسرده تر می شوید، قرص ملاتونین مصرف نکنید.

طبق برخی مطالعات، احتمالا سطح ترشح ملاتونین در افرادی که سابقه افسردگی دارند بیشتر است.

قرص ملاتونین نیچر مید

بهترین مکمل ملاتونین نیچر مید

به ادعای سایت nature made،

مکمل ملاتونین نیچر مید ساخته شده در آمریکا، کاملا طبیعی و بدون هر گونه افزودنی رنگ، مخمر، گلوتن و مواد نگهدارنده است. این مکمل به شکل های متنوعی به بازار عرضه شده: صمغ دار، ژل نرم مایع، و قرص حل شدنی و قرص.

دوز 3 میلی گرم روزانه مصرف می شود.

اما یک نکته مهم در رابطه با مصرف ملاتونین نیچر مید

تاثیر ملاتونین بستگی مهمی به زمان مصرف قرص و دوز آن دارد. بهتر است برای تنظیم خواب خود با پزشک مشورت کنید. شاید علت خواب شما چیزی باشد که به درمان نیاز داشته باشد. درمان علت از ریشه بهتر از مصرف انواع قرص خواب است.

رادیوآنلاین ترک قرص خواب: صحبت های دکتر مصطفی امیری را در لینک زیر بشنوید.

ترک قرص های خواب آور

نکته 1: تهیه مکمل های ملاتونین توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نظارت نمی شود.

نکته 2: در مورد کلیه قرص های خواب و نیز ملاتونین، دوز بیش از یک میلی گرم در روز دوز بالا به حساب می آیند.

نکته 3: در اغلب موارد، دوزی که روی بروشور دارو یا مکمل نوشته با دوز واقعی در آن فرق دارد.

قرص ملاتونین و دیابت

سوال یک کاربر: آیا ملاتونین برای دیابت ضرر دارد؟

دوست عزیز، ملاتونین به شکل قرص و مکمل سطح قند خون بدن را تغییر می دهد. بنابراین برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی شود. مصرف ملاتونین با مصرف داروهای ضد دیابت تداخل دارد.


بیشتر بدانید:

با آرزوی سلامتی برای شما خوبان

مطالب این متن از بهترین منابع پزشکی و صحبت های دکتر مصطفی امیری، فلوشیپ اختلالات خواب، برگرفته شده.

 


تماس با بزرگترین مرکز تشخیص و درمان اختلالات خواب در ایران


شماره تماس های نوبت گیری سریع (مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود)

 

واحد ارزیابی و ویزیت متخصص مغز و اعصاب و روانپزشکی ☎ 22616377_021 ☎

واحد انجام تست خواب ☎ 02122639401 ☎

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627 ☎


اگر بی خوابی مزمن و حتی خیلی شدید دارید، گاهی نیازی به مراجعه حضوری ندارید!

با استفاده از دوره زیر که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، می توانید بی خوابی تان را برای همیشه و بدون دارو درمان کنید (کلیک کنید) در ویدئو معرفی دوره همه اطلاعات تکمیلی و پاسخ به سوالات احتمالی شما موجود است.

درمان بی خوابی

 

درمان بی خوابی بدون دارو با 77 روش علمی و قطعی (برای شروع درمان، اینجا کلیک کنید)


 

1 دیدگاه دربارهٔ «تاثیر ملاتونین بر مو- ملاتونین برای پوست روشن کننده است؟»

  1. پسر۷ساله ای دارم ازسن ۴سالگی موهاش شروع به سفید شدن کرد.الانم خیلی خیلی زیاد شده به متخصص پوست ومومراجعه کردم آزمایش نوشت گفت مشکلی نداره فقط کم خونی داره بعدشم دیگه فقط گفت حتما ارثیه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا